woensdag 11 februari 2009

Fysieke versus digitale maquette

Het maken van een fysieke maquette tijdens het ontwerpproces heeft voordelen t.o.v. een digitale maquette. Een gebouw wordt met een fysieke maquette als een driedimensionaal gematerialiseerd object ervaren, waarbij het ontwerp van het geheel tegelijkertijd met dat van de losse delen duidelijk wordt gemaakt.

Door de directe tastbare waarneming en het fysiek verplaatsen en draaien, wordt de vorm en de compositie visueel verduidelijkt. Dit proces dwingt de ontwerper om zich een goede voorstelling te maken van de zwaartekracht en stimuleert om na te denken over materiaalverbindingen en de bouwkundige implicaties voor het architectonische idee. De ontwerper reageert hiermee op zijn fysieke relatie met een handmatige maquette.

Hoewel digitale maquettes , door de snelle selecties van aanzichten, ook een soort van visuele directe waarneming mogelijk maakt, worden deze aanzichten beperkt door de schermgrootte en de beperkingen van het softwarepakket. De ontwerper moet via het toetsenbord of de muis opdracht geven om het beeld te draaien , bewegen of veranderen. Digitale maquettes kunnen daarentegen simulaties mogelijk maken waarbij men door de ruimtes kan lopen, wat aanzichten oplevert die met een fysieke maquette lastiger zijn na te bootsen.

Ik ben op zoek naar een maquette voor mijn nieuwbouwhuis.
Ik wil een maquette laten maken van mijn woning.
Wie kan een maquette maken van mijn huis?
Hoe maak ik een maquette van mijn nieuwbouwwoning?
Wat kost een maquette?
Welke maquettebouwer maakt maquettes?
Wij willen een maquette voor ons nieuwbouwproject.
Ik wil mijn huis sneller verkopen met een maquette.

Geen opmerkingen: