zondag 1 maart 2009

Welk verhaal vertel jij?


Intrigerende verhalen boeien mensen al eeuwenlang. Van de dorpsomroeper tot de moppentapper in de kroeg. Steeds meer organisaties zien in dat
storytelling de dialoog met de klant op gang brengt. Organisaties als Virgin, Innocent en The Body Shop laten door een helder en goed doordacht verhaal zien waar ze vandaan komen, waar ze voor staan en waar ze naar toe willen. Niet door middel van droge cijfers of saaie jaarverslagen met een visie en missie. Maar door middel van aansprekende leiders, sociale en duurzame activiteiten.

Storytelling is een methode waarmee via beelden, emoties en gebeurtenissen een verhaal wordt verteld. Een verhaal kan op een traditionele manier worden verteld. Technologische ontwikkelingen stellen ons in staat om andere middelen en media in te zetten om je verhaal met je doelgroep te delen. Het internet, via sociale netwerken, fan sites, games, blogs en fora, maar ook mobiel (twitter, mobiele blogs, foto's en video) bieden uitstekende mogelijkheden om je verhaal te laten landen.

De kunst is vervolgens je verhaal niet al te krampachtig te willen sturen. Het internet heeft aangetoond dat de macht is verschoven naar het publiek. Alleen door waar te maken waar je voor staat en door in gesprek te blijven met je doelgroep en stakeholders creëer je voldoende transparantie en begrip.

Aan het vertellen van verhalen liggen een aantal basiselementen ten grondslag:

  • Kader: schets voor de ontvanger van het verhaal een achtergrond; geef een gevoel van tijd en plaats.
  • Personages: door identificatie met een personage raakt de luisteraar betrokken bij het verhaal dat daardoor relevant wordt.
  • Plot: verbindt de gebeurtenissen in het verhaal aan elkaar, het is de bedding can de verhaallijn.
  • Onzichtbaarheid: het bewustzijn voor de verhalenverteller verflauwt als de luisteraar zich toespitst op een goed verhaal. Als mensen verdiept raken in een goede film of boek, verdwijnt het medium zelf naar de achtergrond.
  • Stemming: muziek, licht en woordgebruik bepalen de emotionele toon van het verhaal.
  • Beweging: in een goed verhaal is de opeenvolging en de stroom van gebeurtenissen duidelijk en interessant. De verhaallijn stokt niet.
Ook tijdens het ontwerpen van je product of dienst is het zinvol om storytelling toe te passen. Hiermee vergroot je de kennis over de emotionele reactie van je doelgroep op je design. Tegelijkertijd onthoudt het publiek je verhaal en deelt het met haar omgeving als het verhaal 'de doorverteller' aanzien geeft.

Los van het zelf vertellen van je verhaal als organisatie, kan je je doelgroep ook faciliteren om zelf hun verhaal te vertellen en te delen met andere. Creëer een platform, biedt klanten een omgeving waar ze zich vrij kunnen uiten. Dit levert een goed inzicht op hoe klanten over je product of dienst denken en hoe ze er met andere over praten. Voor Eneco energie ontwikkelden we in 2007 een foto community waarmee consumenten hun gevoel bij verschillende energie gerelateerde thema's konden verbeelden via ingezonden foto's. Dit leverde naast duizenden positieve reacties ook uitstekend inzicht op in hoe je energie het beste over het voetlicht kan brengen.

Begin vandaag nog met jouw verhaal. Is je story interessant genoeg om te delen? Welke waarden vertegenwoordig je en delen je klanten die ook? Hoe laat je consumenten jouw verhaal doorvertellen? Je zult zien dat een goed en helder verhaal je helpt om je organisatie, product en dienst beter onder de aandacht te brengen bij je doelgroep zonder gebruik te maken van storende en opdringerige reclameboodschappen.

Geen opmerkingen: