zondag 15 maart 2009

Gezichtsherkenning i.c.m. Augmented Reality

Eerder schreef ik over de ontwikkelingen op het gebied van augmented reality en foto- en gezichtsherkenning. Hoe vaak komt het niet voor dat je tijdens een bijeenkomst personen ziet lopen maar hun naam niet meer weet? Stel je voor dat je met je mobiele telefoon het gezicht kan herkennen en meteen alle aanvullende informatie van LinkedIn of willekeurig andere social network site ophaalt. Science fiction? Bizar? Zou het mensen helpen om over hun schroom heen te stappen om die persoon aan te spreken? Of is het te omslachtig, te veel inbreuk op iemand zijn privacy?

Punt is wel dat op netwerk bijeenkomsten het veel tijd kost om er achter te komen wat andere bezoekers doen. Je loopt immers niet meteen weg als je niet een gemeenschappelijk belang of interesse hebt. Netwerk evenementen van kleinere schaal waar personen de tijd hebben om zich in 2 minuten te presenteren vind ik dan ook een verademing. Mensen kunnen daarna meteen op elkaar afstappen en concrete vragen aan elkaar stellen.

Terugkomend op de gezichtsherkenning en augmented reality zijn er zo 'blogstormend' zinvolle toepassingen te bedenken waarbij in kledingwinkels meteen de juiste maten kleding worden voorgeselecteerd op basis van gezichtsherkening. Een camera in de winkel scant je gezicht en toont welke producten in jouw maat op voorraad zijn en welke aansluiten bij je eerder opgebouwde profiel en smaak. Een beetje vergelijkbaar met de suggesties op Amazon.com. Of willen consumenten rondstruinen en zelf die ene speciale broek ontdekken? Wellicht voor mannen die niet van winkelen houden een ideale oplossing. Ren een winkel in, scan je gezicht en binnen 5 minuten heb je een stapel kleding voor je liggen die past, afrekenen en vervolgens lekker het terras op...

Geen opmerkingen: