maandag 30 maart 2009

8 uur overwerken voor het goede doel

Afgelopen vrijdagavond mocht ik voor 5 goede doelen (stichting MARA, Mama Cash, het Nederlands Epilepsiefonds, Proefdiervrij en Schaatsjewezenloos) een workshop geven. De workshop was onderdeel van 8 uur overwerken van Nieuwe Garde

Om 23.00 uur (ja we waren nog wakker..) mocht ik na een ontspannende yoga sessie de deelnemers meenemen in de wereld van creativiteitstechnieken en online marketing. Twee van mijn passies die ik graag door middel van concrete voorbeelden bij elkaar breng.

Op de vraag hoe de goede doelen ideeën verzamelen en vertalen naar concrete online toepassingen werd het wat stil. Brainstormen is dan toch het meest genoemde antwoord. Het blijkt dat technieken als mind mapping en systematic inventive thinking dan nieuwe creativiteitsvormen voor ze zijn.

Over mind mapping heb ik al eerder geschreven en er zelfs een hele website voor gemaakt. Systematic inventive thinking (SIT) is een wat minder bekende techniek. In plaats van sterk out-of-the-box denkend, hou je rekening met een bestaand product, dienst of productieproces. Vervolgens ontleed je deze in herkenbare bouwstenen waaruit het product, dienst of proces is opgebouwd. Tijdens de tweede stap ga je bouwstenen verwijderen, vervangen, kopiëren, de symmetrie verbreken, afhankelijkheden creëren, bouwstenen opdelen of herschikken of met elkaar verbinden. Vaak voegen mensen elementen of functionaliteiten toe omdat men waarde wil toevoegen. Door bouwstenen te verwijderen kan je, hoe gek dat ook mag klinken, ook waarde toe omdat je bijvoorbeeld een product lichter, simpeler of gebruikersvriendelijk maakt.

In de derde stap visualiseer je nieuwe producten, diensten of het productieproces. Hier volgt de functie de vorm. Tot slot ga je op zoek naar nieuwe gebruiksmogelijkheden en het onderscheid ten opzichte van andere producten, diensten of processen.

Voor de goede doelen kwamen we vooral tot het inzicht dat er heel veel mogelijkheden liggen op het gebied van verbinden. Online partnerships met organisaties en partijen (banken, onderzoeksinstellingen etc.) die de goede doelen steunen in communicatie en media waardoor het goede doel meer armslag krijgt en nieuwe donateurs kan werven. Partners krijgen een invulling op maatschappelijk verantwoord ondernemen en kunnen producten ontwikkelen die aansluiten bij de verschillende doelgroepen binnen het donateursbestand. Twee vliegen in één klap.

Ook aardig om te zien dat de meeste goede doelen nog steeds traditionele kanalen in zetten om donateurs te werven en naamsbekendheid te vergroten. Door middel van voorbeelden van Youtube kanalen, online fora en communities, donatie widgets en online co-creatie platforms te laten zien ontstond er veel enthousiasme over alle mogelijkheden op het internet. De bal ligt nu bij de goede doelen om in tijden van bezuiniging effectiever en efficiëntere kanalen en media in te zetten om de relatie met de donateurs te versterken en nieuwe te werven.

Geen opmerkingen: