donderdag 16 april 2009
Getwitter
Is Twitter de nieuwe digitale hype van 2009 of was dat het al in 2008? Op dit moment zijn er in Nederland een kleine 20.000 twitteraars. Twitter bestaat al sinds 2006. Iedere twitteraar kan op elk moment van de dag in maximaal 140 tekens per e-mail of sms meedelen waar hij/zij mee bezig is, of wat hij/zij van plan is. Er zijn ook mensen die vooraf aankondigen dat zij bij een evenement aanwezig zijn en met anderen, al dan niet aanwezig bij het evenement, willen twitteren. Leek het tot voor kort nog een sms-achtige babbelbox waarin werd meegedeeld dat men net het toilet had doorgetrokken, nu schieten de zinvolle toepassing als paddenstoelen één voor één omhoog.
Zo hielden automobilisten in Alaska tijdens een benzine tekort elkaar via Twitter op de hoogte bij welke pomp nog wel brandstof was te krijgen. En een Amerikaanse koffieketen biedt klanten via Twitter een ideeënbus en 'klachtenformulier' aan. Dat laatste is misschien wat lastig met maar 140 tekens. Maar goed dat dwingt je klant wel hun reactie kort en bondig te formuleren.
Ook voor onderzoeksdoeleinden zie ik steeds meer toepassingen. Op het moment dat je weet dat een persoon zich in de supermarkt bevindt kan je een korte vraag stellen over je product in het schap. Ik zie immers een groot gedeelte van de bezoekers van mijn lokale AH de hele tijd bellen. Multi-tasken noemen ze dat. Beantwoord een vraag en ontvang meteen een sample van het nieuw gelanceerde product. Wie durft?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten