woensdag 15 april 2009

Bushoekje met gevoel iets voor de RET?


Welke invloed heeft een bushokje dat herkent waar iemand heengaat en de bustijden tevoorschijn ‘tovert’, op iemands identiteit? Bibi van den Berg promoveert volgende week donderdag op dat onderwerp aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Ze komt tot de conclusie dat dergelijke technologieën net zo belangrijk zijn voor de vorming van onze identiteit als het contact met andere mensen. Philips ontwikkelde die zogeheten Ambient Intelligence in de jaren negentig, als toekomstvisie op een nieuwe technologische werkelijkheid.

De Europese Unie nam de visie op in haar technologiebeleid en werkt hard aan verwezenlijking. Ambient Intelligence-technologieën zijn ingebed in de leefomgeving en voorzien individuele gebruikers van diensten en informatie op maat.

Van den Berg ziet de nieuwe 'intieme' technologieën bijvoorbeeld als coach, zoals de weegschaal, of als reisleider, zoals het bushokje. Ze hebben eenzelfde invloed op onze identiteit als mensen met wie we omgaan.

De onderzoekster vindt het belangrijk te begrijpen hoe Ambient Intelligence mensen beïnvloedt. Het is nodig te bepalen welke rol de technologieën mogen hebben. Daarop kan het ontwerp worden afgestemd.

Geen opmerkingen: